- Mivel az idén az ország sok területén elmaradt a tél is, lassan kezdhetjük visszacserélni a téli gumikat nyáriakra.
- Ha ráz, ha kattog, ha jobbra vagy balra húz, ha nem áll vissza egyenesbe a kanyar után, ellenőriztesse a futóművét. Akár életet is menthet vele!
- A rosszul beállított futómű nemcsak a gumikat teszi tönkre, az autó menettulajdonságait, fékezhetőségét is rontja.
- Kevesebb mint tízezer forint vizsgálati díjért több százezres szervizköltségeket spórolhat meg az autójára figyelő autós.
Bár éjjelente még vissza-visszatérnek a mínuszok, sokan már lecseréltették a téli gumijaikat nyáriakra. Ezt maguk a szervizek is ösztönzik mostanában már, elkerülendő a szokásos szezonkezdeti rohamokat, azzal a megjegyzéssel, hogy most még elsősorban inkább csak azok váltsanak gumit, akik nem vagy csak ritkán és csak rövid utakat tesznek meg este és éjjel, amikor még fagyhat is.
Az időjárás azonban lassan már a keményebb nyári gumik után kiált.
Mindenesetre aki úgy dönt, hogy már most gumit cseréltet az autókon, számoljon azzal, hogy egy ideig még talán inkább téli gumit kívánnának az utak, még ha már nyárival is jól járhatók. Célszerű a gumicsere után a szokottnál kissé óvatosabban közlekedni még egy darabig, amíg a hőmérséklet tartósan és napszaktól függetlenül nem emelkedik 7 fok fölé.
A gumicserét sokan összekötik egy kisszervizzel, amikor a gumicserével párhuzamosan egy szervizben ellenőrzik a hűtő- és a fékfolyadékot, kitisztítják, ha szükséges a legkondicionáló rendszerét, ellenőrzik, s ha kell cserélik a szűrőket, miegyebeket.
Arra azonban már kevesebben gondolnak, hogy az évi két gumicsere egyikét futómű-ellenőrzésre is ki lehetne használni. Márpedig a futómű állapota jelentősen befolyásolhatja a gumik élettartamát és egyszersmind kihat az autó menetstabilitására, fékezhetőségére, azaz a biztonságosságára. Akkor sem árt a műszeres vizsgálat, ha semmiféle rendellenességet nem tapasztalunk vezetés közben a futómű és a kormánymű körül.
A gumisok és a szervizek szerint azonban mindenképpen célszerű ellenőriztetni a futóművet akkor, például ha
- húz a kormány valamerre, különösen, ha azután, hogy előzőleg mélyebb kátyúba vagy más úthibába futott bele, esetleg nagyobb sebességgel felrohant a padkára, járdára, járdaszigetre,
- a keréktárcsán, a felnin sérülést látunk, aminek nem tudjuk az okát, nem emlékszünk mikor keletkezett,
- bizonyos sebességnél rázni kezd a kormány,
- kanyar után nem áll be magától egyenesbe,
- bizonytalan az autó úttartása,
- fékezéskor valamelyik irányba húz,
- imbolyog a kocsi, mint egy hajó,
- állandó kattogás hallatszik a kerekek irányából,
- nehezen lehet, vagy ha nem lehet folyamatosan kormányozni, a kormány kanyarodás közben mintha meg-megakadna,
- az abroncsok szemmel is jól láthatóan furcsán kopnak.
Mindezeken túl évente legalább egyszer, kézenfekvő, hogy a nyári vagy a téli gumik cseréjekor célszerű elvégeztetni a vizsgálatot – ha már úgy is szervizben van az autó és leszedik a kerekeit. De 12-15 ezer kilométerenként mindenképpen ajánlott elvégeztetni a futómű-vizsgálatot.
A futómű rendszeresen ellenőrzése nem kötelező, csak erősen ajánlott. Nagyjából 7 és 10 ezer forint közi összegért a legtöbb szervizben el lehet végeztetni a futómű ellenőrzését, akkor is, ha nem náluk cseréltetik és tároltatják a gumikat vagy a szerelt kerekeket.
Van még egy valami, amit érdemes figyelembe venni. Gumicserét követően (téli-nyári, nyári-téli csere és új garnitúra vásárlása után egyaránt) egy kicsit megváltozhat az autó menettulajdonsága. A gumi milyensége miatt már nem hallani annyira azt a halk kopogást, amire addig sem igen figyelt a sofőr, vagy épp ellenkezőleg: jobban hallani. Nem zárható ki, hogy tényleg csak erről van szó. Új gumi, kicsit más menettulajdonságokat produkál. Ám jobb félni, mit megijedni!
Százezres, sőt, akár több százezres kiadásoktól mentheti meg magát a jármű tulajdonosa, ha rendszeresen ellenőrizteti a futóművet is, és ennek köszönhetően még időben észreveszik a szakemberek a futómű rendellenességét.
Az elállítódott futómű ugyanis folyamatosan és egyre nagyobb mértékben terheli, majd egy idő után már egyre durvábban (látványosabban) meg is rongálja a felfüggesztéseket, a kerekek csapágyait, a lengéscsillapítót, a gömbfejeket. Ezeknek az elemeknek az idő előtti cseréje is elkerülhető a futómű rendszeres ellenőrzésével és a szakszerű beállításával.
A műszeres vizsgálattal jóval azelőtt feltárhatók a futómű kisebb elváltozásai, kopás vagy más okból történt elállítódása miatti rendellenességei, mint sem az imént felsorolt jelenségek mutatkoznának. Azaz nem akkor derül ki, hogy valami baj van a kerekek kerül, amikor a kormány akadozni kezd és ezzel balesetveszélyes helyzeteket idéz elő.
A rosszul beállított vagy külső hatásra elállítódott futómű azonban nemcsak a gumikat teheti, és teszi is tönkre – a használattól függően ugyan, de – rövid idő alatt. Alapjaiban befolyásolja a jármű úttartását, menetstabilitását, kormányozhatóságát, azaz a menettulajdonságait és a manőverező képességét. Egyszóval mindent, amitől egy autó biztonságosnak mondható!
Az elállítódott futómű miatt a sofőrnek folyamatosan korrigálnia kell ahhoz, hogy az autója egyenesen haladjon. Másfelől megváltozik a gumik tapadása és ezzel a jármű menetstabilitása, és a tapadás romlása miatt a fékezhetősége is. Ennek lehetséges következményeit a forgalomban, aligha kell részletezni.
(kozlekedesbiztonsag.kti.hu)